
- Het kabinet wil zakelijk leasen van elektrische auto’s stimuleren met een extra belasting voor werkgevers die vanaf 2027 nog nieuwe fossiele auto’s aanbieden.
- De Hoge Raad bevestigt dat cryptovaluta zoals bitcoin meetellen voor de belasting op vermogen (box 3); ook winst op papier telt mee als je een lager rendement wilt aantonen.
- Een nieuwe ‘verzamelwet’ past diverse belastingregels aan, onder meer voor lijfrentes (pensioenopbouw) en Nederlanders die in het buitenland wonen.
- Veel werkenden zien weinig extra vakantiegeld, huiseigenaren betalen meer gemeentelijke woningbelasting (OZB) en veel ondernemers lossen nog coronaschulden af.
Autobelastingen in transitie
De elektrische auto wint terrein, maar de fiscale regels veranderen mee, wat gevolgen heeft voor zowel werkgevers als automobilisten. Het kabinet wil elektrisch rijden via de zaak aantrekkelijker maken. Vanaf 2027 staat een nieuwe regel op stapel voor leaseauto’s: werkgevers die dan nog een nieuwe benzine- of dieselauto aanbieden die ook privé gebruikt mag worden, moeten daarover een forse extra belasting betalen. Deze ‘pseudo-eindheffing’ komt bovenop de normale ‘bijtelling’ die de werknemer al betaalt. Het tarief is 52% van de cataloguswaarde die voor de bijtelling geldt, wat voor de werkgever neerkomt op duizenden euro’s per jaar extra per fossiele auto.
De ‘bijtelling’ is het bedrag dat bij het loon van een werknemer wordt opgeteld als deze een auto van de zaak ook privé mag gebruiken. Hierover betaalt de werknemer loonbelasting. De nieuwe heffing is een aparte belasting voor de werkgever.
Deze extra heffing geldt niet voor zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers) en ook niet als de auto aantoonbaar alleen zakelijk wordt gebruikt (meer dan 500 privékilometers per jaar is de grens). Tegelijkertijd krijgen particuliere eigenaren van een elektrische auto tijdelijk iets meer korting op de motorrijtuigenbelasting (de wegenbelasting, MRB): 30% in plaats van 25% van 2026 tot 2028. Daarna wordt de korting wel weer afgebouwd. Ook de aanschafbelasting (BPM) voor elektrische kampeerauto’s, rolstoelvervoer en motoren wordt aangepast. Wie probeert de bijtelling te ontlopen met een onvolledige of achteraf gemaakte kilometeradministratie (rittenregistratie), komt bedrogen uit; de Belastingdienst en rechters eisen sluitend bewijs.
Of werkgevers massaal overstappen op elektrisch hangt af van de kosten en beschikbaarheid; sommigen kiezen mogelijk voor oudere auto’s waarop de heffing niet geldt.
Werkgevers krijgen een sterke financiële prikkel om elektrische leaseauto’s aan te bieden, wat het tweedehands aanbod later kan vergroten. Particuliere EV-rijders profiteren tijdelijk van lagere wegenbelasting, terwijl werknemers mogelijk minder keuze hebben in nieuwe fossiele leaseauto’s.
Box 3 saga gaat door
De belasting op spaargeld en beleggingen (box 3) blijft een hoofdpijndossier, met nieuwe uitspraken die gevolgen hebben voor bezitters van crypto en ander vermogen. De Hoge Raad, de hoogste rechter, heeft nu definitief bepaald dat cryptovaluta zoals bitcoins thuishoren in box 3. Omdat ze waarde hebben en verhandeld kunnen worden, moeten ze worden meegeteld bij het vermogen waarover belasting wordt geheven. Dit bevestigt wat de Belastingdienst al langer stelde.
Box 3 is de belasting die je betaalt over je vermogen boven een bepaalde vrijstelling, zoals spaargeld, aandelen of een tweede huis. De oude methode gebruikte een vast, geschat rendement (‘forfaitair’) dat volgens de Hoge Raad in 2021 vaak te hoog en daarmee onterecht was (‘Kerstarrest’).
De huidige regels kennen een ’tegenbewijsregeling’: als je kunt aantonen dat je werkelijke rendement (dus wat je echt hebt verdiend of aan waarde hebt gewonnen) lager was dan het door de Belastingdienst berekende standaardrendement, kun je soms belasting terugkrijgen. Maar wat telt als werkelijk rendement? Een recente uitspraak maakt duidelijk dat ook waardestijgingen van bezittingen meetellen, zelfs als je die bezittingen nog niet hebt verkocht (dit heet ‘ongerealiseerde winst’). Denk aan een tweede huis dat op papier meer waard is geworden. Dit kan de kans op een succesvolle claim via de tegenbewijsregeling verkleinen. Het Centraal Planbureau (CPB) verwacht dat deze tegenbewijsoptie de staat honderden miljoenen per jaar aan belastinginkomsten kost.
Precies bepalen wat het ‘werkelijke rendement’ is, blijft lastig, zeker bij bezittingen die niet makkelijk te verkopen zijn of sterk in waarde schommelen.
Eigenaren van crypto moeten dit vermogen nu duidelijk opgeven in box 3. Wie de tegenbewijsregeling gebruikt, moet ook ongerealiseerde winsten meerekenen, wat de kans op succes verkleint en budgettaire gevolgen heeft voor de staat.
Belastingplannen en beleid
De overheid werkt continu aan nieuwe belastingregels en past bestaande aan, wat zowel grote bedrijven als burgers raakt. De Fiscale beleids- en uitvoeringsagenda 2025, een soort routekaart van het ministerie van Financiën, geeft aan welke fiscale onderwerpen de komende tijd aandacht krijgen. Denk aan verdere aanpassingen voor de box 3-belasting, regels voor zelfstandigen (zzp’ers) en internationale belastingafspraken. Voor 2026 staat een nieuw pakket Belastingplan op de rol. Hierin komen onder andere nieuwe Europese regels voor gegevensuitwisseling tussen belastingdiensten, aanpassingen aan de internationale afspraken over een minimumniveau voor winstbelasting voor multinationals (bekend als Pijler 2), en de invoering van een CO2-heffing aan de grens voor bepaalde geïmporteerde goederen (CBAM).
Een Fiscale verzamelwet wordt vaak gebruikt om diverse, meestal kleinere of technische, wijzigingen in verschillende belastingwetten in één keer door te voeren, zonder voor elke kleine aanpassing een aparte wet te maken.
Naast het grote Belastingplan is er ook een Fiscale verzamelwet 2026 ingediend. Hierin staan allerlei kleinere aanpassingen. Zo wordt het voor Nederlanders die in het buitenland wonen maar hier belasting betalen onder bepaalde voorwaarden makkelijker gemaakt: een jaarlijkse verklaring over hun buitenlandse inkomen is alleen nog nodig als de inspecteur er specifiek om vraagt. Ook komen er wijzigingen voor lijfrentes (een manier om zelf extra pensioen op te bouwen) en wordt de regeling voor onbelaste vergoedingen aan personeel (de werkkostenregeling) beter afgestemd op de regels voor aftrek van ‘gemengde kosten’ (kosten die deels zakelijk, deels privé zijn, zoals een telefoonabonnement). Klimaatplannen bevatten ook belastingmaatregelen, zoals voor de CO2-heffing voor de industrie en subsidies voor duurzame energie (SDE++).
Veel van deze plannen moeten nog definitief worden goedgekeurd door de politiek en kunnen nog veranderen, zeker met een nieuw kabinet in aantocht.
Burgers en bedrijven krijgen meer inzicht in komende fiscale wijzigingen, zoals de specifieke aanpassingen in de Verzamelwet voor bijvoorbeeld lijfrente-spaarders. De aangekondigde klimaatmaatregelen raken direct de bedrijfsvoering en investeringen van de industrie.
Praktische zaken: vakantiegeld, OZB, coronasteun
Naast Haagse plannen zijn er de cijfers die direct merkbaar zijn in de portemonnee, van vakantiegeld tot gemeentebelasting en openstaande schulden. Het netto vakantiegeld pakt dit jaar voor veel werkenden niet of nauwelijks hoger uit dan vorig jaar, en voor sommigen zelfs lager. Alleen wie bruto tussen € 2.000 en € 2.750 per maand verdient, houdt iets meer over, zo meldt salarisverwerker ADP.
De OZB (onroerendezaakbelasting) is een belangrijke inkomstenbron voor gemeenten, waarmee ze lokale voorzieningen zoals parken, wegen en bibliotheken financieren. De hoogte verschilt per gemeente.
Tegelijk stijgen de lokale lasten: de gemiddelde aanslag onroerendezaakbelasting (OZB), de belasting die huiseigenaren jaarlijks aan hun gemeente betalen voor hun woning, stijgt met bijna 7% naar € 453. Het kabinet erkent de zorgen hierover, maar stelt dat het effect op de algehele koopkracht (wat mensen te besteden hebben) beperkt is. Ondertussen worstelen veel ondernemers nog met de financiële nasleep van de coronacrisis. Ruim 120.000 ondernemers hebben, halverwege de aflossingsperiode (die loopt tot oktober 2027), gezamenlijk nog bijna € 6 miljard aan uitgestelde belastingschuld openstaan bij de Belastingdienst. De dienst geeft aan dat hulp, zoals een tijdelijke betaalpauze, nog steeds mogelijk is. Tot slot maakte een rechter duidelijk dat een directeur die ook grootaandeelhouder is (DGA) van zijn eigen B.V., zichzelf een redelijk minimumsalaris (het ‘gebruikelijk loon’) moet toekennen zodra de B.V. omzet draait. Zelfs bij weinig werkzaamheden is een loon van nul euro dan niet toegestaan.
Gemiddelde cijfers verhullen individuele verschillen; de impact van OZB-stijgingen of vakantiegeldberekeningen hangt sterk af van de persoonlijke situatie, zoals inkomen en woonplaats.
Werknemers merken de gevolgen op hun loonstrook, terwijl huiseigenaren de hogere OZB voelen in hun lasten. Ondernemers met coronaschulden blijven onder druk staan en DGA’s moeten voldoen aan de salarisregels om naheffingen te vermijden.
Bronnen: ADP; Belastingdienst; BOVAG; Centraal Planbureau; Forum Fiscaal Dienstverleners; Gerechtshof Den Haag; Hoge Raad; Kamerbrief Fiscale beleids- en uitvoeringsagenda 2025; Kamerbrief certificering en ramingstoelichting Wet tegenbewijsregeling box 3; Ministerie van Binnenlandse Zaken; Ministerie van Economische Zaken; Ministerie van Financien; Ministerie van Klimaat en Groene Groei; NOS; Rechtbank Gelderland; Rechtbank Noord-Nederland; Rechtbank Zeeland-West-Brabant; Taxence; TaxLive; Wetsvoorstel Fiscale verzamelwet 2026.
Relevante links
- Elektrische auto voordeliger voor werkgevers – pseudo-eindheffing 52 % bij fossiele leaseauto – Salaris van Morgen
- Vanaf 2027 boete voor bedrijven met auto’s van de zaak op benzine of diesel – AutoWeek
- Fossiele auto van de zaak vanaf 2027 extra belast – Trends in Autoleasing
- Arrest ECLI:NL:HR:2025:683 (cryptovaluta in box 3) – Hoge Raad / Rechtspraak
- Cryptovaluta zijn vermogensrechten voor de box 3-heffing – Civra
- Ongerealiseerde waardestijging telt mee in box 3 – Accountancy Vanmorgen
- Kamerbrief Fiscale beleids- en uitvoeringsagenda 2025 – Rijksoverheid
- Fiscale verzamelwet 2026 ingediend – Taxence
- Fiscale verzamelwet 2026: wat verandert er? – EY Nederland
- Dit jaar minder vakantiegeld voor parttimer, laagbetaalde fulltimer – NOS
- Gemeenten verwachten 14,4 miljard euro aan heffingsopbrengsten in 2025 – CBS
- Betalingsregeling coronaschulden op de helft, schuld verder gedaald – Belastingdienst