
In deze rubriek leggen we moeilijke belastingzaken uit in begrijpelijke taal. We bespreken in drie delen wat er gebeurt als belastingregels steeds veranderen en waarom dit lastig is. Dit derde deel gaat over de gevolgen van de steeds wisselende regels rondom de expatregeling.
Soms hoor je dat expats fiscale voordelen krijgen en daardoor worden bevoordeeld. De bekende 30%-regeling (nu expatregeling genoemd) is eigenlijk vooral bedoeld als een eenvoudige manier om extra kosten van buitenlandse werknemers te vergoeden. Expats maken namelijk extra kosten omdat ze naar een ander land verhuizen, bijvoorbeeld reiskosten of kosten voor huisvesting.
Maar door veel wijzigingen is deze simpele regeling inmiddels ingewikkeld geworden. De regels veranderen vaak en er zijn veel uitzonderingen en overgangsregels. Hierdoor ontstaat onzekerheid bij werknemers en werkgevers.
Wat is er precies veranderd?
- Het percentage: Er was een plan om de regeling snel te verlagen van 30% naar 20% en daarna 10%. Dat gaat niet door. Nieuwe werknemers krijgen in 2025 en 2026 nog steeds 30% belastingvrij, maar vanaf 2027 daalt dit naar maximaal 27%. Wie de regeling vóór 2024 al had, mag nog wel de volle 30% blijven gebruiken tot het einde van hun termijn.
- Het plafond (maximumbedrag): Sinds 2024 mag je maximaal gebruik maken van de regeling tot een bepaald salarisniveau (in 2025 is dat €246.000). Verdien je meer, dan krijg je alleen nog het voordeel over het salaris tot dit bedrag. Ook hier zijn weer uitzonderingen: als je eind 2022 al gebruik maakte van de regeling, gaat het plafond pas vanaf 2026 gelden.
- Gedeeltelijke buitenlandse belastingplicht: Voorheen konden expats kiezen om in Nederland minder belasting te betalen over vermogen in het buitenland. Dit stopt vanaf 2025. Alleen werknemers die de regeling eind 2023 al hadden, mogen dit nog twee jaar langer doen (2025 en 2026).
- Minimum salaris: Er geldt een minimum salaris om de regeling te mogen gebruiken. Dat minimum gaat omhoog vanaf 2025 en opnieuw vanaf 2027. Wie al eerder onder de regeling viel, mag het oude lagere minimum gebruiken.
Door al deze veranderingen ontstaan vreemde situaties: collega’s die hetzelfde werk doen kunnen verschillende belastingregels hebben, afhankelijk van wanneer ze begonnen zijn. Dit zorgt voor verwarring en ongelijke situaties op het werk.
Welke problemen ontstaan hierdoor in de praktijk?
- Voor internationale werknemers (zoals bijvoorbeeld voor Aisha, data scientist): De wisselende regels maken het lastig om financiële zekerheid te krijgen, bijvoorbeeld bij het kopen van een huis. Ze voelt zich onzeker omdat de regels steeds veranderen.
- Voor personeelsafdelingen (zoals bijvoorbeeld voor Thomas, HR-manager): Het uitleggen van al deze verschillende regels aan nieuwe werknemers is moeilijk. Het maakt het aantrekken van talent ingewikkeld en schrikt mensen af, omdat andere landen vaak duidelijkere regels hebben.
- Voor kleine en middelgrote bedrijven (MKB): Voor kleinere bedrijven is eenvoud belangrijk om überhaupt buitenlandse werknemers aan te trekken. Door al deze ingewikkelde regels en onzekerheid wordt dat nu extra lastig. Het alternatief (alle kosten precies bijhouden) is voor hen vaak niet haalbaar.
Samenvattend: De 30%-regeling was bedoeld als simpele oplossing, maar is nu veel te ingewikkeld geworden door te veel wijzigingen. Dit zorgt voor onzekerheid bij werknemers en extra werkdruk bij werkgevers. Daarom is het belangrijk om de regeling weer simpel en stabiel te maken, zodat Nederland aantrekkelijk blijft voor internationaal talent.
Bron: Analyse gebaseerd op Van der Maas, M.R. & Tydeman-Yousef, M. (2025). “Volatiele fiscale wet- en regelgeving: Hoe vindt de belastingplichtige zijn weg door de doolhof?” WFR 2025/70, met name §2.1, en recente informatie over de wijzigingen in de 30%-regeling per 2025 en verder.
Lees ook deel 1 uit dit drieluik: klik hier
Lees ook deel 2 uit dit drieluik: klik hier
Één gedachte over “2”